Sunday 16 October 2011

Today's mumble

Bismillah....


      Alhamdulillah,safely back from IIUM Gombak pkl 4 pagi td. Saja je nk masuk culture art centre yg besar tu, hehe. Closing convest yg best,dengan tajuk forum 'Students life and love'. Juz agak kecwa sbb isu yg dibahas panel (Akhil Hayy,Heliza & Ummi Ros Raudhatus Sakinah) lebih kpd isu cinta with extreme consequences,mcm wedlock pregnancy dan mcm2 lg yg menyimpang.Okaylah, I do admit this issue shouldn't be neglected,memang akhlak remaja Islam akhir zaman makin runtuh. But somehow,aku prefer kalau tajuknye tu dikaitkn dgn kalangan  kami yg byk tersangkut dgn virus 'cinta islamik' yg matlamatnya tak menghalalkn cara. Tapi takpelah, memandangkn jauh2 aku datang,tadah je la telinga. Huu...


    Aku tertarik dgn cerita drpd ummi Ros. Ummi Ros ni pemilik Raudhatus Sakinah,pusat perlindungan utk remaja prempuan yg tersasar. Ade sorang budak perempuan ni dihantar oleh familinya sendiri ke Raudathus Sakinah. Budak ni baik dan pandai,dpt offer foundation utk medic kt IPT, so she went there. Masuk je IPT, budak ni dikelilingi rakan2 yg ade boyfriend. Pendek kata kalau sape yg takde bf tu tak lakulah gamaknye. Agak2 ape yg die rase? of course la terdesak. Then one day a guy asked her to be his couple. She agreed. Pastu mamat ni mintak izin nk pegang tangan. She said no,it's haram. So that guy left her. Tak lama lepas tu, datang la mamat no. 2,mintak nk pegang tangan jugak tapi kali ni she said yes. So 2nd guy ni tanya lg,'can we have sex?'. And she answered no. Kena tinggal lagi. Datang pulak 3rd guy. Kali ni semua yes. Hilanglah sudah kesucian yg dipertahankn. And the 3rd guy still left her. Frust menonggeng la budak ni. Makin hari makin tersasar sampailah satu hari dia registered jd pelacur melalui internet. Budak ni jd pelacur hari minggu, and customers memang ramai. Boleh dpt ribuan ringgit per month. Tapi budak ni sedar dia salah, cuma sayang tak bertemu arah tuju yg dicari. Bila family dpt tau,terus dia dihantar ke Raudhatus Sakinah. At the 1st time she met Ummi Ros,you know what she said? "ummi,please make me cry. I didn't cry for a long time". She repent. Lepas keluar dari Raudhatus Sakinah, dia sambung blajar di oversea dan Alhamdulillah,she found her husband...cinta sebenar yg dicari-cari selama ni.


Allah Maha Pengampun, Dia blh bagi hidayah pada sape-sape yg Dia kehendaki. Kadang-kadang,mereka ni ade keinginan nk berubah,tapi tukar fikiran bila kita buat diorang seolah-olah tak layak nk jadi baik. Nauzubillah,ingatkn diri masing2 termasuk aku jugak,jangan sampai kita jd asbab mreka jauhkn diri dari mndekati Islam. Aku pun insan lemah yg tak pandai nk menegur. Tapi ambik jugak inisiatif,kita bergaul dgn mereka dan tunjukkan akhlak yg baik,dgn ikhlas. Mungkin suatu hari nnt hati mereka akan lembut dan diorang sendiri akan datang pada kita. Contoh biasa,aurat. Sepupu aku yg free hair pernah puji jubah yg aku pakai cantik. So,kita psiko dia skit2...kalaulah satu hari nanti sepupu aku ni pakai tudung semula,aku rasa itulah saat gembira yg takkan dpt ditukar ganti dgn wang jutaan ringgit sekalipun. Cuma satu benda nk ditekankan sebagai peringatan:
 JUST BECAUSE SOMEONE DOESN'T OBEY THE ISLAMIC RULES,
IT DOESN'T MAKE HIM/HER ANY LESS OF A MUSLIM THAN US. 
Kita manusia biasa yg buat kesalahan dan kalau Allah sendiri membuka peluang kpd semua hambaNya bertaubat,kenapa kita sibuk nk menilai dan menjatuhkn persepsi negatif pada mereka. Siapa tahu suatu hari nanti, mereka dpt hidayah dan menjadi Muslim yg lebih baik drpd kita. Aku pun bukannya bertudung labuh...dan aku masih dlm proses mencari kekuatan ke arah itu. Alhamdulillah Allah pelihara aku drpd couple,tutup aurat yg x sempurna dan aku tahu agama,aku x pernah lg masuk panggung wayang tau,masa skolah pun aku byk terperap kt rumah (parents aku control maa),cuma aku jenis yg biasa2,skrg slow2 aku makin lembut hati pd islam. Kalau dulu aku tak biasa dgn qiam,mathurat,solat dhuha,usrah,sindrom kahwin awal kt UIA ni....now I'm adapting myself to all those things. Allahummarzuqna istiqamah. Kahwin awal? Ha...ha...ha. Dulu aku la antara orang yg anti dgn benda alah ni. But now? hmm... tunggu la next entry ye. Ngantuk dh,yeay esok klas start pkl 9 (^_^)

No comments:

Post a Comment